Tel: 06 50831893 / 050 2806342
info@executivemagazine.nl
  • Nieuws
    • Executive magazine PDF >
      • Josette Dijkhuizen
    • Politiek >
      • Ondernemen
    • Binnenland >
      • Zonnigste Nederlandse Nieuwjaarsduik aller tijden
      • Koning en Koningin in Groningen
      • Oude Beemster kaas
      • Dutch Hotel Award 2013
      • ‘Bring In Your Parents Day’
      • Wereldtop BMX Freestyle
    • Executive TV
    • Buitenlandse zaken >
      • Tandarts in Dubai (Peter Geertsema )
  • Home
  • Buitenland
    • World Toilet Day
    • Wereld Stop Tuberculose Dag
    • Oostenrijk
    • Montreal
    • Ryanair
    • Toscane
  • Business
    • Reis- en Declaratie
    • BeFrank
    • GasTerra in Groningen
    • Vrieling groep
    • Onze Ambassadeurs >
      • Patrick Beijk
      • René Booms, B by B - Business Consultancy
    • Jobs >
      • Han Fennema
      • NEDERLANDER ROB TEN HOEDT WORDT VOORZITTER RAAD VAN BESTUUR VAN EUCOMED
      • Jobclub
      • Dirk-Jan Duynstee
      • Coney Workshop
      • CêlaVíta
      • Tempo Team
    • Fysiotherapeut wordt 3D
    • MVO Nederland
    • Reportages >
      • Alpaca’s in Oosterhesselen
      • Boeretti
      • Insites-onsulting
      • Pal-V one
    • Xavier
    • Communicatie >
      • eMagazine
      • Social Media
      • Launch Café
    • Milieu >
      • Waddenfondsproject SPAARWATER
      • Leids laken
      • Wereldwijd groen gas uit afval
      • groene stroom
      • Zonne-energie
      • Zonnepanelen
      • BRN
      • Anti Dierproeven Coalitie (ADC
      • Windenergie
    • Financieel >
      • Ouderenbonden
      • Investeren in Nederlandse economie
      • Belasting
      • Beleggingsobject >
        • NPEX
      • ECN en Royal Dahlman
      • Air Liquide
      • Incassade
      • MKB >
        • Accountantsbelang
  • Kunst & Cultuur
    • Kunst >
      • Blog: Nacht van Kunst en Wetenschap
      • Van Gogh Museum
    • Boeken >
      • Andres Apelt en Ron jagers
      • Ben Warner
      • Bosatlas van de Energie
      • Arnaud Dudek
      • dr. André de Waal
      • Frank Versteegh
      • Frans Oosterbaan
      • Gérard Brockhoff
      • Gerald Morssinkhof
      • Geerth Boschma
      • Gerrit Brand
      • Per Ostrum
      • Petra de Boevere
      • Harry Starren
      • Willard Manus
    • Muziek >
      • Mysteryland
      • TVM
      • Bluesroute Groningen
      • Groningen Museum
    • Film >
      • Arab Women's film festival
      • FILMSCHUUR
    • Theater >
      • International Theater School Festival (ITs) 2013
      • Toneelschuur >
        • Toneelschuur in retro sferen met ONWARD
        • Boekenkringloop
  • GranTurismo
    • Aviation
  • Lifestyle
    • SUPERJACHTBOUW OP TEFAF
    • ZO Medical huidverbetering
    • Mode >
      • Herenzaak Les Deux Frères
      • topcouturier Ronald Kolk
      • JOZEMIEK Wikkelarmband
      • Amsterdam fashion week 2014 >
        • Amsterdam Fashion week 2013 >
          • ‘SALUTE’ 2013
      • Jan Boelo
      • De Schoenenfabriek
      • GEMBALLA
      • Gemeentemuseum Den Haag
      • the Labyrinths >
        • The People of the Labyrinths SS14 Collection
      • Fred de la Bretoniere
      • Houten zonnebrillen
    • Gadget >
      • ADE bags
      • Hugo Boss
      • Elektrische design vouwfiets
      • Flightdesk
      • GoPro Hero HD3
      • Kettler Carnaby
      • lief! scooter
      • 8pandas
      • Ninee Design Wandelstok
      • New Looxs
      • Philips Fidelio SoundBar HTL9100 >
        • LED-lichtplafond
        • Philips Ultra HD Blu-ray speler
        • Philips Bodygroom-pilot’
        • Philips CitiScape
      • Porsche: ook thuis op kantoor en in de huiskamer
    • Society >
      • Heeren van Sminia
      • Ambassadeursbezoek
      • Traditionele winterwandeling
      • Noordelijke Proeverij
      • Wijn
    • Horloges
    • Reizen >
      • Carbage Run
      • Thomas Dubaere van Ibis hotels
      • Engeland -Kent ( deel1) >
        • Kent (deel 2)
        • Kent (deel 3)
    • Golf >
      • de Nederlandsche Golf Sociëteit
  • Executive Dining
  • Blogs
    • Rob van Nes
    • Ben Warner
    • J J Poot
    • Klaas Huizing
    • Geert Schaaij
  • Contact
    • Newsletter
    • Executive Club
    • Jobs


28 JANUARI 2013

Hoe duurzaam onderneemt u? En hoe communiceert u daarover?
Doe de Duurzaamheids(communicatie)scan!

Foto
Ondernemers in Noord-Nederland kunnen sinds kort met een gratis digitale scan meten hoe duurzaam hun bedrijf is en hoe goed zij hierover communiceren. Deze scan is ontwikkeld door CODIN (Contactnet Duurzame Innovatie Noord-Nederland) in samenwerking met Syntens en drie ‘duurzame’ noord-nederlandse communicatieadviesbureaus: Groot Haar + Orth, Statement en Comm’Art.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Bedrijven, overheden en instellingen zetten steeds meer in op de verduurzaming van hun inkoop, productieprocessen en bedrijfsvoering. Als ze hierover vervolgens op passende wijze communiceren, is dat gunstig voor hun naamsbekendheid, zichtbaarheid en imago. Helaas is de praktijk vaak anders: organisaties die actief duurzaam ondernemen vergeten hierover te communiceren en organisaties die vrijwel niets doen, voeren het hoogste woord. Tijd voor actie! 

Open source
Drie noord-nederlandse communicatieadviesbureaus bundelden hun kennis en ervaring op MVO-gebied en ontwikkelden samen met CODIN en Syntens de gratis en open source scan. Deze bestaat uit 32 vragen, die ondernemers en managers in circa 10 minuten zélf kunnen invullen. Zodra alle vragen zijn beantwoord, laat een grafiek zien hoe de organisatie ervoor staat. Hoe groener de grafiek, des te duurzamer de onderneming en des te beter de communicatie. Laat de grafiek rode of oranje kleuren zien, dan valt er nog wat te verbeteren en zal er een tandje bijgezet moeten worden.

Free publicity
Bij communicatie over duurzaamheid gaat het om het vinden van de juiste balans: niet teveel communiceren, maar ook zeker niet te weinig. Sommige organisaties zijn actief bezig met de verduurzaming van hun bedrijfsvoering, maar communiceren daar niet of nauwelijks over. Zij doen zichzelf daarmee tekort en laten kansen liggen op het vlak van free publicity, zichtbaarheid en imagoverbetering. Andere organisaties doen vrijwel niets op het gebied van MVO, maar schetsen in hun communicatie een beeld van een groene, duurzame en maatschappelijk verantwoord onderneming. Dit wordt green washing of window dressing genoemd. Vroeg of laat vallen deze organisaties door de mand. Eerlijkheid duurt het langst en is dus het meest duurzaam.   

Professionele hulp
Hoewel de zelfscan slechts een globaal beeld geeft van de situatie, zet ze wel aan tot nadenken en geeft ze richting aan eventuele vervolgstappen. Ondernemers en managers kunnen daarbij professionele hulp inschakelen. Bijvoorbeeld via een innovatieadviseur van Syntens, die hen op weg kan helpen bij het verduurzamen van onder andere inkoop, innovatie en productie. Voor het optimaliseren van de communicatie richting in- en externe stakeholders kan men terecht bij één van de drie betrokken communicatieadviseurs. Door regelmatig te publiceren over de MVO-ambities, -activiteiten en -resultaten, kunnen bedrijven en organisaties positieve aandacht krijgen en kunnen naamsbekendheid, zichtbaarheid en imago structureel verbeteren.

http://www.codin.nl



Foto
Executivemagazine  Officiële Website Copyright © EXECUTIVEMAGAZINE.NL 2012
All rights reserved. 
Executivemagazine.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact

Uitgeverij Nobelman
Westerkade 18a
Postbus 1178
9701 BD Groningen
Tel:            031 (0)50 2806342
e-mail :       info@executivemagazine.nl
Links
www.stadmagazine.nl
www.brand-communications.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl
www.executivediner.nl