Geslaagde Ladies Night @ Fred de la Bretonière in Groningen
In 2011 opende de Groningse vestiging van van Fred de la Bretonière zijn deuren. In twee jaar tijd is het uitgroeid tot een geliefde winkel in de binnenstad van Groningen. Dat was duidelijk zichtbaar op de Ladies Nightop donderdag 18 april jl.. Genodigde en ongenodigde klanten waren welkom. Iedereen werd enthousiast ontvangen met een glaasje Prosecco en lekkere hapjes. Elk uur was er een modeshow te zien van ongeveer 20 minuten. Er werd zomerse kleding geshowd van Madison Groningen met onder andere de Nederlandse labels 10Days en Anecdote, het Franse merk American Vintage en het Zweedse merk Filippa K. De lingerie en badkleding van de merken Freya, Anita en Roidal kwamen bij Scholma Lingerie Deluxe vandaan. En de visagie werd verzorgd door Hanneke Prummel, accountmanager bij Teeez Cosmetics. De kleding, lingerie en badkleding was gecombineerd met de collectie van Fred de la Bretonière. DJ Bob Kliphuis draaide tijdens en na de modeshow muziek. Na afloop kregen alle genodigden een goedgevulde goodiebag mee. De betaalbare kwaliteit van Fred de la Bretonière ‘A soul for every sole’ is de slogan van Fred de la Bretonière, erg toepasselijk voor een merk dat staat voor leer van betaalbare kwaliteit. De collecties van het merk bestaan uit producten die gemaakt worden van plantaardig gelooid runderleer. Materiaal dat leeft naarmate het gebruikt wordt. Een kennismaking met Fred de la Bretonière Fred de la Bretonière (1944) heeft aan de kunstacademie in Den Haag gestudeerd. Nadat hij deze had afgerond kwam hij per toeval bij zijn huidige passie terecht, producten ontwerpen van leer. In een interview op radio 1 in 2011 vertelde hij dat hij tijdens een verhuizing leren polsbandjes en horlogebandjes tegenkwam, waarmee zijn liefde voor leer begon. Eind jaren ’70 begon Fred de la Bretonière met het ontwerpen van tassen. Zijn eerste tas is al meer dan 40 jaar oud! Deze was al van plantaardig gelooid rundleer, zo als bijna al zijn producten vandaag de dag. ‘Leer is mijn handelsmerk’, aldus Fred de la Bretonière. Het uitgangspunt voor het ontwerp van de maatklomp waarmee hij bekend werd. In 1986 werd Fred de la Bretonière uitgeroepen door beste Nederlandse ontwerper en in 2010 werd hij in Italië benoemd tot Cavaliere de Lavoro, Sante Crispino e Crispiano. Een award die vakmanschap eert en stimuleert. De winkelketen Fred de La Bretonière bestaat tegenwoordig uit twaalf eigen filialen met 130 medewerkers en 600 verkooppunten in binnen- en buitenland. 3 merken, 1 visie Het label van Fred de la Bretonière heeft drie merken voor verschillende gebruiksmomenten. Het merk Fred de la Bretonière bestaat uit dames- en herenschoenen met een klassiek modieuze uitstraling. Shabbies Amsterdam is stoer en casual en Fretons is de sportieve sneakerlijn. ‘Ik heb altijd al een sneaker willen maken, ik zeg het al jaren tegen mijn team, ik ben dan ook heel blij dat het er eindelijk van gekomen is’, aldus Fred de la Bretonière in een interview aan Knack (2012). De la Bretonière is hoofdontwerper, maar werkt samen met een ontwerpteam bestaande uit vier personen. De producten worden gekenmerkt door het natuurlijk uitziende leer. Ze worden gemaakt in Italië, Portugal en Spanje. Voor de collecties wordt alleen het beste leer gebruikt, de leveranciers moeten voldoen aan hoge kwaliteitseisen en zich conformeren aan de internationale regelgeving betreffende milieu en mens. Het tweede en zeer belangrijke kenmerk is de handtekening van Fred de la Bretonière die in elke schoen verwerkt is. Het staat voor hoogwaardig, leer, soepel, stevig en robuust en een tikje nonchalant. Tekst: Carolien van de Beek Fotografie: Suhaila Sahmarani |
|