Tel: 06 50831893 / 050 2806342
info@executivemagazine.nl
  • Nieuws
    • Executive magazine PDF >
      • Josette Dijkhuizen
    • Politiek >
      • Ondernemen
    • Binnenland >
      • Zonnigste Nederlandse Nieuwjaarsduik aller tijden
      • Koning en Koningin in Groningen
      • Oude Beemster kaas
      • Dutch Hotel Award 2013
      • ‘Bring In Your Parents Day’
      • Wereldtop BMX Freestyle
    • Executive TV
    • Buitenlandse zaken >
      • Tandarts in Dubai (Peter Geertsema )
  • Home
  • Buitenland
    • World Toilet Day
    • Wereld Stop Tuberculose Dag
    • Oostenrijk
    • Montreal
    • Ryanair
    • Toscane
  • Business
    • Reis- en Declaratie
    • BeFrank
    • GasTerra in Groningen
    • Vrieling groep
    • Onze Ambassadeurs >
      • Patrick Beijk
      • René Booms, B by B - Business Consultancy
    • Jobs >
      • Han Fennema
      • NEDERLANDER ROB TEN HOEDT WORDT VOORZITTER RAAD VAN BESTUUR VAN EUCOMED
      • Jobclub
      • Dirk-Jan Duynstee
      • Coney Workshop
      • CêlaVíta
      • Tempo Team
    • Fysiotherapeut wordt 3D
    • MVO Nederland
    • Reportages >
      • Alpaca’s in Oosterhesselen
      • Boeretti
      • Insites-onsulting
      • Pal-V one
    • Xavier
    • Communicatie >
      • eMagazine
      • Social Media
      • Launch Café
    • Milieu >
      • Waddenfondsproject SPAARWATER
      • Leids laken
      • Wereldwijd groen gas uit afval
      • groene stroom
      • Zonne-energie
      • Zonnepanelen
      • BRN
      • Anti Dierproeven Coalitie (ADC
      • Windenergie
    • Financieel >
      • Ouderenbonden
      • Investeren in Nederlandse economie
      • Belasting
      • Beleggingsobject >
        • NPEX
      • ECN en Royal Dahlman
      • Air Liquide
      • Incassade
      • MKB >
        • Accountantsbelang
  • Kunst & Cultuur
    • Kunst >
      • Blog: Nacht van Kunst en Wetenschap
      • Van Gogh Museum
    • Boeken >
      • Andres Apelt en Ron jagers
      • Ben Warner
      • Bosatlas van de Energie
      • Arnaud Dudek
      • dr. André de Waal
      • Frank Versteegh
      • Frans Oosterbaan
      • Gérard Brockhoff
      • Gerald Morssinkhof
      • Geerth Boschma
      • Gerrit Brand
      • Per Ostrum
      • Petra de Boevere
      • Harry Starren
      • Willard Manus
    • Muziek >
      • Mysteryland
      • TVM
      • Bluesroute Groningen
      • Groningen Museum
    • Film >
      • Arab Women's film festival
      • FILMSCHUUR
    • Theater >
      • International Theater School Festival (ITs) 2013
      • Toneelschuur >
        • Toneelschuur in retro sferen met ONWARD
        • Boekenkringloop
  • GranTurismo
    • Aviation
  • Lifestyle
    • SUPERJACHTBOUW OP TEFAF
    • ZO Medical huidverbetering
    • Mode >
      • Herenzaak Les Deux Frères
      • topcouturier Ronald Kolk
      • JOZEMIEK Wikkelarmband
      • Amsterdam fashion week 2014 >
        • Amsterdam Fashion week 2013 >
          • ‘SALUTE’ 2013
      • Jan Boelo
      • De Schoenenfabriek
      • GEMBALLA
      • Gemeentemuseum Den Haag
      • the Labyrinths >
        • The People of the Labyrinths SS14 Collection
      • Fred de la Bretoniere
      • Houten zonnebrillen
    • Gadget >
      • ADE bags
      • Hugo Boss
      • Elektrische design vouwfiets
      • Flightdesk
      • GoPro Hero HD3
      • Kettler Carnaby
      • lief! scooter
      • 8pandas
      • Ninee Design Wandelstok
      • New Looxs
      • Philips Fidelio SoundBar HTL9100 >
        • LED-lichtplafond
        • Philips Ultra HD Blu-ray speler
        • Philips Bodygroom-pilot’
        • Philips CitiScape
      • Porsche: ook thuis op kantoor en in de huiskamer
    • Society >
      • Heeren van Sminia
      • Ambassadeursbezoek
      • Traditionele winterwandeling
      • Noordelijke Proeverij
      • Wijn
    • Horloges
    • Reizen >
      • Carbage Run
      • Thomas Dubaere van Ibis hotels
      • Engeland -Kent ( deel1) >
        • Kent (deel 2)
        • Kent (deel 3)
    • Golf >
      • de Nederlandsche Golf Sociëteit
  • Executive Dining
  • Blogs
    • Rob van Nes
    • Ben Warner
    • J J Poot
    • Klaas Huizing
    • Geert Schaaij
  • Contact
    • Newsletter
    • Executive Club
    • Jobs

The People of the Labyrinths

Buiten de grenzen van de mode

Tekst: Merel van den Nieuwenhof

Tijdens Amsterdam Fashion week 2013 waren alle ogen waren gericht op The People of the Labyrinths. Want het bekende label nam voor het eerst deel aan Amsterdam Fashion week en wel met een wervelende openingsshow! 


Doolhoven

Geert de Rooij en Hans Demoed ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de Arnhemse kunstacademie. Ze bleken goed te kunnen samenwerken en richtten samen The People of the Labyrinths op. De Rooij vertelt waar deze bijzondere naam vandaan komt: “Ik ben altijd al geïntrigeerd geweest door labyrinten en doolhoven. We hadden vroeger een tuin, die ik als kind net een doolhof vond. Het was geweldig om daar verstoppertje of tikkertje te spelen. Later heb ik veel over doolhoven gelezen. Het staat voor een zoektocht, het is een metafoor voor het leven.” Voor zijn afstuderen maakte hij een collectie voor een denkbeeldig volk: het volk van de labyrinten. 

Overzichtsshow
The People of the Labyrinths groeide in no time uit tot een gewaardeerd modelabel, maar De Rooij en Demoed zochten de publiciteit jarenlang zo min mogelijk op. Ze richtten zich liever op hun eigen trouwe klantenkring, waarmee ze een bijna persoonlijke band hebben. Hun deelname aan de Amsterdam Fashion Week zorgde de afgelopen tijd voor opschudding. Want waarom nu ineens meedoen, na jarenlang vriendelijk te hebben bedankt? Geert de Rooij licht deze keuze toe: “Van begin af aan werden we gevraagd voor shows in het buitenland: Parijs, Milaan, New York en Londen. Amsterdam Fashion Week had daardoor niet onze belangstelling, totdat de organisatie in handen kwam van Carlo Wijnands. Het is nu rough en edgy, dat past wel bij POTL.” Het dertigjarig bestaan van het label gaf de doorslag voor de deelname. De Rooij besloot dan ook om de show in het teken te stellen van een overzicht door de jaren heen. 

Kleding voor de eeuwigheid
Het verkiezen van een overzichtsshow boven het laten zien van een nieuwe collectie past bij het eigenwijze The People of the Labyrinths: “Wij zijn geen trendmerk, je moet onze ontwerpen meer zien in de lijn van een oeuvre-ontwikkeling.” En dat oeuvre blijkt behoorlijk eenduidig te zijn. Dat merkte ook De Rooij tijdens de voorbereidingen: “Het was leuk om de archieven in te duiken en stukken op een andere manier voor het voetlicht te brengen. Ineens zag je ook relaties met meer recente ontwerpen.” Het overeind blijven van ontwerpen van jaren geleden bevestigt dat de kleding van The People of the Labyrinths tijdloos is. De Rooij: “Dat is ons streven. Onze kleding is niet voor één seizoen, maar voor de eeuwigheid. Dat klinkt zwaar en het is ook niet direct een missie, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen bewuster omgaan met mode. Waarom worden we steeds milieubewuster en ‘groener’, maar mag mode wel een snack zijn?”
Verandering
POTL is niet trendgevoelig. Maar geen enkel merk kan gedurende dertig jaar geheel hetzelfde blijven. Er moet toch wel iets veranderd zijn? “We werkten vanaf het begin vanuit lappen. De stof was leidend en vormde het uitgangspunt voor archetypische vormen. Later werden het meer kledingstukken, basics, maar wel one size fits all: ruimvallende vormen dus. Vijftien jaar geleden begonnen we met maatvoering te werken. Dat is eigenlijk de grootste verandering geweest, want het is patroontechnisch een ander verhaal,” vertelt De Rooij. Ook in de samenstelling van POTL trad een belangrijke verandering op: Hans Demoed stopte enkele jaren geleden. Hij wilde zich meer richten op het lesgeven aan de Academie. Op de vraag of POTL sindsdien inhoudelijk is veranderd, antwoordt De Rooij ontkennend: “Hans is nog steeds actief op de achtergrond, hij voelt zich vrijer in die rol. Voor de uitstraling van People is er niet wezenlijk iets veranderd.”

Grimm
The People of the Labyrinths is van begin af aan heel herkenbaar geweest met zijn handgeverfde prints en materialen als zijde, kasjmier en leer. Voor de vormen, schilderingen en het concept achter een collectie putten De Rooij en Demoed uit vele uiteenlopende bronnen. De Rooij: “Boeken – ik ben bibliofiel –, etnografica, antropologie, kunst, godsdiensten, biologie, reizen, ontmoetingen, tentoonstellingen. Er is altijd wel een aanleiding voor een ontwerp of collectie.” Voor de huidige collectie was dat een historisch feit: de sprookjes van de gebroeders Grimm werden tweehonderd jaar geleden uitgegeven. Voor deze collectie werkte POTL samen met de bevriende kunstenares Anya Janssen, die de sprookjes als uitgangspunt nam voor getekende prints.

Een omgeving maken
Aan de collectie ‘Alchemy’ voor komende winter liggen andere, maar even tot de verbeelding sprekende inspiratiebronnen ten grondslag, zoals oude manuscripten, geld en goud. Die veelheid aan inspiratiebronnen past bij Geert de Rooij en Hans Demoed, die altijd al buiten de grenzen van de mode hebben gekeken. De Rooij: “Toen we net begonnen was het niet eens duidelijk of we schilderijen, foto’s, film of kleding zouden gaan maken. En eigenlijk beperken we ons nog steeds niet tot kleding. We verzorgen ook interieurs en ik fotografeer veel. We hebben de behoefte om een omgeving te ‘maken’. People is eigenlijk meer een levensstijl.”
www.labyrinths.nl 




Executivemagazine  Officiële Website Copyright © EXECUTIVEMAGAZINE.NL 2012
All rights reserved. 
Executivemagazine.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman

Contact

Uitgeverij Nobelman
Westerkade 18a
Postbus 1178
9701 BD Groningen
Tel:            031 (0)50 2806342
e-mail :       info@executivemagazine.nl
Links
www.stadmagazine.nl
www.brand-communications.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl
www.executivediner.nl